Klesající odhady čtenosti časopisů a novin posledního Media projektu (oficiální výzkum čtenosti tištěných médií Unie vydavatelů) jdou na první pohled docela dobře na ruku těm, kteří nyní ve vydavatelstvích bezhlavě tlačí na pilu on-linu. Vize plně digitálních novin a časopisů je totiž přinejmenším stejně lákavá, jako byla na začátku 80. let vize audiočasopisů a před pár lety idea pdf a print on demand časopisů. Překvapivě však ani jeden z těchto hitů (a jak krásně dodnes pdf verze šustí, když obracíte stránky) se nestal natolik silným, aby potlačil klasická tištěná média. Ta mimochodem nejsou ve svém vývoji vůbec tak statická, jak řada lidí naznačuje.
Naopak, schopnost vydavatelů přijímat novinky je velmi obdivuhodná. Dlouhodobý pokles čtenosti novin a časopisů má zcela jiný základ. První tezi dobře definoval Michal Klíma (bývalý ředitel Economie), když řekl, že není problém v nezájmu o tištěná média, ale v neschopnosti jejich vlastníků najít model zpoplatnění dalších distribučních cest. Třeba jen kolik vydavatelů zpřístupnilo své obsahy pro iPhone úplně zbytečně zdarma. Druhým důvodem je pak přirozená touha lidí řešit spíše ty jednodušší věci než ty složité.
A tak logicky je třeba snazší rozebírat a řešit on-line než obsah médií. Dostupné koncepce on-line časopisů (ať už známé video Sports Illustrated nebo švédský koncept vydavatelské skupiny Bonnier) přitom jasně říkají, že právě obsahu budou muset stávající vydavatelé vytvářet několikanásobně více než doposavad. Řada povedených a zpoplatněných aplikací pro chytré telefony (třeba projekt McSweeney’s nebo dětský časopis Anorak) jasně ukazuje, že pokud vydavatelé přistoupí k těmto aplikacím tak, aby reflektovali, nikoliv kopírovali tištěný formát periodika, nemusí se o svoji budoucnost bát. Pokud tedy nové výsledky Media projektu o něčem hovoří jasně, tak o tom, že řada vydavatelů dlouhodobě podceňuje význam obsahu.
Jenomže k čemu budou skvělé technologie ve vydavatelstvích bez obsahu? Ostatně v tomto kontextu je nutné říci, že dobré výsledky Blesku ve výzkumu čtenosti jsou názornou ukázkou toho, co dělá obsah. Bulvár totiž své prodeje neokecá imagí, jeho čtenost a prodeje dělá jen a pouze obsah.