Bylo to téměř před rokem na vyhlašování Effie, kdy si mě vzal stranou Evžen Hart, bývalý ředitel reklamní skupiny Ogilvy. A začal mě přesvědčovat o zářivé budoucnosti on-linového projektu Naše adresa (projekt hyperlokálních médií, který financovala skupina PPF). Pamatuji si, že jsem mu tenkrát položil jedinou otázku: „A jaký to má obchodní model?“. S elegancí, kterou umí jen on, na mě zamrkal a řekl, že ještě všichni uvidíme. PPF se tohoto projektu minulý týden zbavila s elegantní proklamací, že z jejich pohledu jde o příliš malou rybu. Můžeme této výmluvě věřit, ale nemusíme. Upřímně řečeno skoro bych čekal i lepší výmluvu.
Nicméně je fér přiznat, že vize hyperlokálních médií byla jednou z regulérních mediálních bublin, na kterou skočila i řada jiných, renomovaných vydavatelů. Většina z nich vycházela z ověřené zkušenosti, že jakkoliv je web globální, tak lidi v něm hledají spíše lokální informace (sociální sítě jsou jedním z důkazů).
A také z toho, že lokální zadavatelé jsou z řady pohledů lepšími zadavateli než ti globální. Každopádně odprodej Naší adresy je také ukázkou toho, že na internetu je velmi těžké stavět věci shora, tak jak tomu byla řada vydavatelů (stejně ovšem jako zadavatelů reklamy) dlouhou dobu zvyklá. Ať už bude další osud Naší adresy jakýkoliv, jedno je jasné, zázraky se nedějí. A když už, tak malé. Jedním z nich je oznámení hlavního přednášejícího na konferenci Forum Media (bude 25.-26. října) Martina Sorrella z minulého týdne. Šéf největší reklamní skupiny na světě - WPP - totiž ohlásil zvýšení zisku této skupiny za první pololetí 2010 o více než třetinu. Jakkoliv se to může zdát v tuto chvíli ještě české realitě vzdálené, tak pozitivní signály o zvyšování reklamních výdajů začínají přicházet pomalu i z okolních zemí. Ač se to tedy zdá být neuvěřitelné, pravdu měli asi ti, kteří prorokovali zlom na druhé pololetí tohoto roku. Z našeho pohledu tak přichází zajímavé období, kdy se ukáže, jak média a komunikační agentury využily krizi k přípravě. Pomalu totiž bude nutné najít pro případné poklesy či stagnaci jinou výmluvu než dnes již otřepanou frázi o ekonomickém poklesu v regionu. A za to opravdu - bohu díky.