Obě nejsilnější mediální uskupení váhají překvapivě dlouho se zveřejněním nových odhadů investic do nákupu reklamního prostoru v médiích pro příští rok. Přitom jde celkem jednoznačně o jeden z nejjistějších údajů o tom, jak se bude vyvíjet nemalá část ekonomiky, protože odhady obou mediálních uskupení vycházejí z predikce reklamních výdajů od zadavatelů, kteří zase vycházejí z očekávaných prodejů. A tak řada ředitelů mediálních domů a reklamních agentur začíná mít obavy, zda jejich opatrná podzimní euforie byla opravdu namístě.
Důvody, proč zadavatelé odkládají rozhodnutí o výši svých investic, přitom nejsou nikterak tajné. Jde o celkem jasnou obavu, co se stane s ochotou spotřebitelů nakupovat v momentě, kdy přijdou o část svých příjmů. Obava je to vcelku oprávněná, protože nižší spotřeba vede logicky i k nižší výrobě a ta zase ... Zkrátka uzavřený kruh. Tato vize je rozhodně důvodem, proč řada ředitelů mediálních domů v poslední době má asi hodně špatné spaní. Zatímco dvouletý propad příjmů zatím česká mediální scéna přežila víceméně bez úhony, tak jakékoliv prodloužení této agónie je již hodně riskantní. Ostatně zájem o letošní konferenci Forum Media ze strany zadavatelů (hlavní téma je spojené s otázkou, jak přimět zákazníky aby nakupovali) svědčí o tom, že jsme téma trefili opravdu dobře. Jako by stranou pozornosti najednou stála všechna ta módní témata posledních let. Ostatně určité obavy z budoucího vývoje byly cítit i z ředitelů největších mediálních agentur, kteří se poprvé sejdou společně v jednom bloku na Forum Media (panel - Vývoj investic do reklamy v roce 2011). Uvedený uzavřený okruh se však netýká jen médií. Škrty v marketingových rozpočtech, ke kterým dochází v posledních letech, se dotýkají totiž všech, kteří mají co dočinění s marketingovou komunikací. Jedním ze zajímavých fenoménů z tohoto pohledu je i nově vyostřený souboj ve firmách mezi obchodním a marketingovým oddělením. Tato nenápadná tenze, kterou nechce nikdo z marketingu tahat moc na veřejnost, je však stejně patrná v reklamních kampaních. S výjimkou pár roztančených spotů totiž všechny ostatní říkají jediné - nakup!