Jednou z nejzajímavějších reakcí na současnou hru o úplné zrušení reklamy v České televizi byla téměř obviňující tvrzení šéfa největší komerční televizní stanice Jana Andruška (TV Nova) na adresu všech, kteří nepovažují zrušení reklamy v České televizi za rozumné. Stejně neuvážená pak byla jeho snaha vytvořit dojem, že jediné, co brání rozvoji českého televizního trhu a původní tvorby v TV Nova, je zhruba půl miliardy korun, které ČT získá z reklamy.

Pravda je však poněkud jinde. Každopádně první "veřejné" vystoupení nového generálního ředitele TV Nova hodně naznačilo, jakým směrem se tato stanice bude ubírat dále.

To, že Andruškovi nejde vůbec o půl miliardy korun, ale mnohem spíše o získání lepší vyjednávací pozice u velkých zadavatelů reklamy, musí být jasné všem účastníkům této diskuse. TV Nova má dnes ještě stále více než 50procentní podíl na trhu. To je asi také to, co dovedlo řadu počtářů z této stanice k úvaze, že zrušení reklamy by mohlo zařídit automatický přesun části rozpočtů právě do této stanice.

Jenomže svět reklamy již není tím, čím býval. Takže lze celkem bez problémů předpokládat, že nemalou část by marketingová oddělení ušetřila (a většina z manažerů by byla pochválena) a další část by diverzifikovala rozpočet do jiných televizních, respektive do jiných mediálních kanálů.

V prvním veřejném vystoupení na ryze mediální téma nový ředitel TV Nova tedy vsadil na špatnou kartu. O to více, že u této debaty byl i místopředseda sněmovního volebního výboru Václav Kubata, který byl dříve marketingovým ředitelem České spořitelny, a tak o obchodním jednání s TV Nova ví své.

Zajímavé na celé události tak je ovšem přístup zadavatelů reklamy, kteří k celému tomuto dění zatím zaujímají svůj obvyklý přístup - hlavu do písku. Je dobré si to pamatovat především proto, že to jsou právě oni, kteří si pak v zákulisí a u svých ředitelů stěžují na neobvyklé obchodní praktiky na českém televizním trhu.

Zvláštní na celé věci ovšem bylo také to, že o reklamu nebojoval zase až tak vehementně ani ředitel ČT Jiří Janeček. I přesto, že bez reklamy je celá řada jeho programů nereálná.