Nová studie společnosti Focus Media Tomorow, která se věnuje konzumaci internetu a mobilním přístrojům, přinesla z mého pohledu opravdu zajímavé závěry.
Průměrní uživatelé tabletů jsou na internetu déle než ostatní internetová populace (cca sedm hodin). Pokud vezmu v úvahu, že stejně průměrný člověk pak každý den spí osm hodin a tři hodiny spotřebuje na věci spojené se svým bytím (jídlo, toaleta, hygiena..), tak se nutně nabízí otázka, kdy tedy uživatelé tabletů opravdu pracují? Pokud se nyní chystáte argumentovat, že práce se odehrává na internetu, tak stejný výzkum také ukázal, že čistě k pracovním účelům jej používá pouze 1,4 procent uživatelů). Zajímavou pasáž ale přináší studie v bodu využívání tabletů.
Celkem nedávno totiž jiný výzkum přinesl informaci, že majitelé tabletů nepoužívají tento přístroj primárně ke čtení. Studie Focusu však tato data vyvrací, když přinesla data o tom, že 81,3 procent lidí na tabletu čte noviny a zhruba polovina lidí pak časopisy.
Uvedené informace jistě vybízejí ke klišé tvrzením o zániku novin a časopisů. Jenomže podobný závěr by byl nejen ukvapený, ale i hloupý. I tento výzkum totiž potvrdil, že platí určitá úměrnost mezi mírou vzdělání a dobou strávenou na internetu. V zásadě se dá říci, že zde platí stejná úměra jako u televize - čím menší vzdělání tím větší konzumace tohoto média (a především pak sociálních sítí). A tak závěry z uvedeného výzkumu, stejně jako ze všech ostatních, jsou asi celkem jasné. Tablety podporují primárně konzumaci médií ve stylu devadesátých let. Tedy tu konzumaci, která upřednostňovala styl nad skutečným obsahem. Styl zpráv, kde není prostor pro systematicky utříděné informace, ale důležitý je samotný efekt. A tak jediné skutečné nebezpečí, které přináší tablety pro vydavatele a média, je vábnička, že obsah pro tablety a pro klasická média může být stejný. Riziko, že se opět nenápadně do médií propašuje idea, že infotainment je pro čtenáře lepší než sázka na opravdové zprávy a informace. A takové nadšení pak již snadno může přehlušit i to, že pro zadavatele jsou zajímavější ti spotřebitelé, které informace zajímají.